Na sečení velkých souvislých ploch je Zipper Zi-MOS125 skvělý křovinořez s podvozkem. Vynikající nápad, ale horší realizace. O poruchách této sekačky v průběhu prvního i druhého roku jsem psal vícekrát. Dnes vám ukážu návod, jak jedné poruše předejít.
Zahrádkář a kutil, to je nezbytná kombinace, kterou musíte mít doma nebo v blízkém okolí, pokud chcete křovinořez Zi-MOS125 používat. Pohonná jednotka je celkem OK, v dané cenové relaci jí není co vytknout, ale co se týče samotného rámu a podvozku, ruce bych uťal konstruktérovi a technologovi. Buď to tak odflákli kvůli ceně nebo jsou to nějací nedoštudovanci, hloupí jako bagančata.
Když sečete „anglický trávník“, toto se vám stát nemůže. Jakmile však jdete do vyšší trávy, co chvíli odstraňujete namotanou trávu z pravého kola. Z levého ne, jen z pravého. Je to proto, že bok kuličkového ložiska je v rovině s bokem náboje a pouzdro hřídele má menší průměr, než náboj. Odděluje je jen tenká distanční podložka, aby se klec a vnější kroužek ložiska spolu s nábojem kola nedřeli o plášť hřídele.
No a do této štěrbiny se zachytí stéblo trávy, namotá se, nabalují se další stébla, až najednou spatříte, že se vám sekačka Zipper tlačí o něco těžšeji. Takže kromě toho, abyste sledovali, jak sečete, musíte očkem sledovat i to, jak se má pravé kolo. Možná i to bylo příčinou vysypání se ložiska kola Zi-MOS125. Přitom by stačilo, aby bylo ložisko trochu více zapuštěné do náboje a ten tvořil „plášť“ pouzdra hřídele. Jenže to by musel Číňánek trochu pohnout rozumem, o chvilku déle pracovat a stroj by byl o lžíci rýže dražší. Nepředstavitelné v dnešním konkurenčním boji!
Když jsem s kamarádem kolo opravil a s vypětím všech našich sil i dosavadních modelářských zkušeností ložisko vyměnil, doplnil jsem podvozek jednoduchou krytkou.
Použil jsem k tomu jednu velkou podložkou s otvorem, přes který prošel podvozek, či tedy plášť hřídele, a jedno plastové víko z pěny na holení. Uprostřed jsem stromečkovým vrtákem udělal díru přesně na tu trubku, co drží hřídel (asi 20 mm průměr). Vnitřní průměr víčka je samozřejmě o něco větší, než průměr náboje kola. Neměřil jsem to, jen jsem zkusmo sebral pár plastových dóz a první, která pasovala, byla odsouzena na úpravu. Aby to vše drželo na svém místě, o to se stará stahovací páska na potrubí. Primitivní, ale účinné, Číňané by se mohli učit.
Po nasazení stahovacího pásku, podložky, víčka, distanční podložky a samotného kola a jeho upevnění přes podložku a samojistnou matici (v tomto pořadí, Číňanku, zapiš si to) jsem zkusmo vymezil vůli mezi spodkem víka, vlastně teď už krytky náboje kola, a samotným kolem (jeho paprsky od náboje po obvod) a dotáhl stahovací pásku. Tím byla úprava pravého kola hotová.
Od té doby mohu sekat jakoukoli vysokou / nízkou trávu, žádné stébla se mi mezi náboj a podvozek nedostanou. Pokud uvažujete koupit sekačku Zipper Zi-MOS125, rozhodně proveďte tuto úprava před prvním použitím tohoto pojízdného křovinořezu. Stejně jako zpevnění rámu a výměnu té žalostné žací plastové hlavy, jak popisuji v ostatních článcích. Neboť i nepřiměřeně velká štěrbina mezi křovinořezem a žací hlavou způsobuje namotávání dlouhé trávy.
Nevylučuji i montáž krytky na levé kolo, ačkoli tam se mi tráva ještě nenamotala. Kdy to udělám záleží na tom, jak často se budu holit a získám tedy další nepotřebné víčko 😉 Když si postupně poupravím podvozek křovinořezu Zipper, získám konečně skvělou sekačku do naší zahrady 😀