Na sečení velkých souvislých ploch je Zipper Zi-MOS125 skvělý křovinořez s podvozkem. Vynikající nápad, ale horší realizace. O poruchách této sekačky v průběhu prvního i druhého roku jsem psal vícekrát. Dnes vám ukážu návod, jak jedné poruše předejít.


Zahrádkář a kutil, to je nezbytná kombinace, kterou musíte mít doma nebo v blízkém okolí, pokud chcete křovinořez Zi-MOS125 používat. Pohonná jednotka je celkem OK, v dané cenové relaci jí není co vytknout, ale co se týče samotného rámu a podvozku, ruce bych uťal konstruktérovi a technologovi. Buď to tak odflákli kvůli ceně nebo jsou to nějací nedoštudovanci, hloupí jako bagančata.

Tráva na kole sekačky ZiMOS-125

Když sečete „anglický trávník“, toto se vám stát nemůže. Jakmile však jdete do vyšší trávy, co chvíli odstraňujete namotanou trávu z pravého kola. Z levého ne, jen z pravého. Je to proto, že bok kuličkového ložiska je v rovině s bokem náboje a pouzdro hřídele má menší průměr, než náboj. Odděluje je jen tenká distanční podložka, aby se klec a vnější kroužek ložiska spolu s nábojem kola nedřeli o plášť hřídele.

No a do této štěrbiny se zachytí stéblo trávy, namotá se, nabalují se další stébla, až najednou spatříte, že se vám sekačka Zipper tlačí o něco těžšeji. Takže kromě toho, abyste sledovali, jak sečete, musíte očkem sledovat i to, jak se má pravé kolo. Možná i to bylo příčinou vysypání se ložiska kola Zi-MOS125. Přitom by stačilo, aby bylo ložisko trochu více zapuštěné do náboje a ten tvořil „plášť“ pouzdra hřídele. Jenže to by musel Číňánek trochu pohnout rozumem, o chvilku déle pracovat a stroj by byl o lžíci rýže dražší. Nepředstavitelné v dnešním konkurenčním boji!

Když jsem s kamarádem kolo opravil a s vypětím všech našich sil i dosavadních modelářských zkušeností ložisko vyměnil, doplnil jsem podvozek jednoduchou krytkou.

Související:  Nové vedení pro ostružiny
Krytka na ložisko sekačky Zipper

Použil jsem k tomu jednu velkou podložkou s otvorem, přes který prošel podvozek, či tedy plášť hřídele, a jedno plastové víko z pěny na holení. Uprostřed jsem stromečkovým vrtákem udělal díru přesně na tu trubku, co drží hřídel (asi 20 mm průměr). Vnitřní průměr víčka je samozřejmě o něco větší, než průměr náboje kola. Neměřil jsem to, jen jsem zkusmo sebral pár plastových dóz a první, která pasovala, byla odsouzena na úpravu. Aby to vše drželo na svém místě, o to se stará stahovací páska na potrubí. Primitivní, ale účinné, Číňané by se mohli učit.

Krytka ložiska na kole sekačky Zipper

Po nasazení stahovacího pásku, podložky, víčka, distanční podložky a samotného kola a jeho upevnění přes podložku a samojistnou matici (v tomto pořadí, Číňanku, zapiš si to) jsem zkusmo vymezil vůli mezi spodkem víka, vlastně teď už krytky náboje kola, a samotným kolem (jeho paprsky od náboje po obvod) a dotáhl stahovací pásku. Tím byla úprava pravého kola hotová.

Sekačka Zipper s nasazenou krytkou ložiska kola

Od té doby mohu sekat jakoukoli vysokou / nízkou trávu, žádné stébla se mi mezi náboj a podvozek nedostanou. Pokud uvažujete koupit sekačku Zipper Zi-MOS125, rozhodně proveďte tuto úprava před prvním použitím tohoto pojízdného křovinořezu. Stejně jako zpevnění rámu a výměnu té žalostné žací plastové hlavy, jak popisuji v ostatních článcích. Neboť i nepřiměřeně velká štěrbina mezi křovinořezem a žací hlavou způsobuje namotávání dlouhé trávy.

Nevylučuji i montáž krytky na levé kolo, ačkoli tam se mi tráva ještě nenamotala. Kdy to udělám záleží na tom, jak často se budu holit a získám tedy další nepotřebné víčko 😉 Když si postupně poupravím podvozek křovinořezu Zipper, získám konečně skvělou sekačku do naší zahrady 😀