Nedávno jsem byl pozván zkolaudovat kamarádovu novou kancelář. Družnou debatu přerušil, jako vždy často, telefonát. Jeho otec, starší pán, mu oznamoval, že se v pohodě vrátil z výletu autem do krajského města. Mrknul jsem oknem ven, právě začalo sněžit, tak říkám: „Právě včas.“ A kamarád na to: „Ano, otec má na autě letní“.
Nevěřícně jsem na něj podíval. To jako vážně? Uprostřed zimy někdo jezdí autem na letních pneumatikách? Jistě, zákon přepisuje zimní pneumatiky na autě když je souvislá vrstva sněhu nebo ledu na vozovce nebo hrozí taková situace. Ale i když je cesta suchá, ale studená, zimní pneumatika má lepší přilnavost než letní, protože je vyrobena z jiného materiálu. A to oceníte zejména při brzdění, letní by vás „odvezla“ o hodný kus dál.
Jsem dlouholetý řidič a střídání ročních období nepodceňuji, ani když už nejezdím pravidelné dálkové trasy. Už nepotřebuji mít uskladněné sezónní přezutí v oblíbeném pneuservisu, protože mám svůj dům, kde mám místo i na pneumatiky. K letním elektronům jsem si koupil plechové disky, které jsem dal obout oblíbenou značkou zimních pneumatik a na jaře a podzim kola dávám před přehozením na auto i vyvážit.
Hrubé speciálně tvarované drážky zimní pneumatiky podporují vyhazování sněhu z dezénu odstředivou silou, aby se kola vždy znovu a znovu uměli „zakousnout“ do vrstvy sněhu na silnici. Naše silničáře totiž vždy sníh překvapí, ačkoli meteorologové často vydávají výstrahy před extrémním počasím. Silničáři asi nemají rádio ani televizi… A ani peníze na opravu zničených silnic. Proto si své zimní pneumatiky na plechových discích nechávám někdy až do května na autě. Plechové disky spíše vyklepu, než opravím elektrony a i zimní gumu vyměním s lehčím srdcem, jak své parádní letní.