Mezi cyklisty jsou dva tábory. Jeden bojuje proti povinnosti nosit přilbu na hlavě a druhý se jí horlivě zastává. Argumenty jsou různé. Podle jedněch absence helmy zvyšuje riziko úrazu a náročnějšího léčebného zákroku, podle druhých právě přilba dává ostatním řidičům pocit, že mohou cyklistu více ohrozit. Podle jedněch právě přilba na hlavě dělá cyklisty agresivnější a odvážnější, podle druhých povinná přilba na Slovensku snížila počet cyklistů na cestách.


Bosna a Hercegovina zrušila povinnost používat přilbu během jízdy na kole.

Za touto iniciativou stála cílená kampaň Centra pro životní prostředí, které tvrdí, že to má být dobrovolné rozhodnutí každého cyklistu. „Cyklisté si mohou vybrat, zda budou nebo nebudou nosit bezpečnostní přilbu,“ řekl Tihomir Dakic, který kampaň zastupoval.

Sdružení tvrdí, že zákon o povinném nošení přilby podkopával jejich snahy zvýšit počet cyklistů na cestách. Jak? T. Dakic tvrdí, že pokud jsou přilby povinné, lidé si podvědomě myslí, že jízda na kole je nebezpečnější způsob cestování, než ve skutečnosti je.

„Bosna a Hercegovina učinila důležitý precedens s tímto zrušením. Jakýkoliv zákon, který nařizuje nošení helmy nebo jiných předmětů, kriminalizuje používání jízdních kol jako efektivních a cenově dostupných dopravních prostředků, „pochválila rozhodnutí šéfka mezinárodní cyklistické skupiny One Street Sue Knaup.

„ECF se domnívá, že cyklisté by měli mít možnost zvolit si, zda nosit nebo nenosit přilby a reflexní vesty. Nesouhlasíme s jejich povinným používáním. Vítáme vynikající práci Centra pro životní prostředí, které je členem ECF, že zdůraznilo tento důležitý problém, který zastupuje zájmy cyklistů orgánům v Bosně a Hercegovině, „řekl Ceri Woolsgrove z Evropské cyklistické federace.

A jak je to v současnosti u sousedů? „Slovensko má tedy jedny z nejtvrdších zákonů v tomto směru. Zbytek světa, což jsou 80 až 90 procent populace, nemá přilbu povinnou, „říká šéf Cyklokoalícia Peter Netris a dále dodává:

Související:  Držák láhve na řídítka

„Statisticky platí, že čím větší počet kol je na cestách, tím méně nehod cyklistů s motoristy se stává. Členské země Evropské unie s nejmenší nehodovostí cyklisty přitom nemají přilby stejně povinné – Holandsko či Dánsko. Povinné přilby vytvářejí bariéry pro lidi, aby jezdili na kole, a dochází ke snížení počtu cyklistů.“

Já jezdím kole už velmi dlouho. A nikdy jsem neměl na kole problém. Ani přilbu. Začal jsem ji nosit, až když začala být na Slovensku povinná. No vždy jsem se těšil na své dvoutýdenní dovolené v Čechách, protože tam, ale ani v Polsku, Německu či Rakousku, nejsou přilby pro cyklisty povinné. A jak poznáte v Maďarsku slovenského cykloturistu? Má přilbu na hlavě.

Jsem odpůrcem nošení helmy. Nevadí mi jen tehdy, když je velký úpek. Ale to by vyřešila i šikovná kšiltovka. Nevadí mi iniciativy na dobrovolné nošení helmy. Vadí mi, že mi někdo přikazuje, co si musím koupit a používat, přestože jsem to čtyřicet let nepotřeboval. Z toto pohledu se jedná jen o umělé zvyšování tržeb obchodů a daní DPH a následně i daní ze zisku pro stát vymyšleným další legislativní povinnosti.

Myslím, že by si každý cyklista měl sám rozhodnout, zda si přilbu na hlavu dá nebo nedá. Protože není cyklista jako cyklista. Určitě je rozdíl mezi tím, když jede někdo na kole jako dopravním prostředku na pole kousek za vesnici a podle zákona musí mít na sto metrech málo frekventované okresky přilbu, neboť mu hrozí pokuta, a když někdo jezdí strmé sjezdy mezi hrubými kmeny stromů kdesi v divoké přírodě. Je rozdíl když jako Cykloturista i ty nejstrmější sjezdy po rovných asfaltce jedu pomalu, protože očekávám možné jámy nebo znečištění na vozovce a když polykači kilometrů v soutěživé partii honí minuty a sekundy. Tomu známému ani přilba nepomohla, když mu silničáři ​​“zapomněli“ označit příčný výkop na zapomenuté okresce. Dlouho byl v kómatu.

Související:  Konec vození zásob pitné vody na kole

Přilba na hlavě nic neřeší. Mají být policií a soudy potrestáni bezohlední cyklisté i bezohlední řidiči automobilů. Když se řidiči budou bát ohrozit cyklistu a když si lidé přestanou myslet, že cyklista je chudák, co nemá na auto a benzín, pak bude pohoda na cestách a nebude třeba nosit cyklistické helmy. Protože cyklisty netřeba chránit před nimi samými, ale před arogantními řidiči. A tam přilba nepomáhá.