net Posuzování kvality výrobků je vcelku jednoduché. Vezmete technické parametry, porovnáte vůči normám, které určují minimální povolené hodnoty a máte základ. Ten slouží jako vodítko při hodnocení více produktů, sloužících ke stejnému účelu. I u potravin vezmete například rohlíky od dvou výrobců a zhodnotíte vzhled, chuť, hmotnost a cenu. Dokonce i služby se dají relativně dobře srovnávat. Ať už hodnotíme kvalitu pojistky na auto nebo výkony kadeřnic. Jak ale hodnotit kvalitu www stránky?


Běžný čtenář internetových stránek si málokdy uvědomuje, že www stránka je souhrnem několika služeb, fungujících současně. Pro mnohé laiky je internet jejich prohlížeč na jejich počítači, jehož technický stav také ovlivňuje rychlost načítání a zobrazení www stránky. No internetová stránka není ani její název začínající „www.“, to je jen její adresa.

Samotná www stránka je tvořena množstvím instrukcí, zvaných i zdrojový kód, který často obsahuje množství závislých podmínek a stránka, kterou návštěvník vidí na své obrazovce, byla sestavena právě pro něj v aktuálním čase a za pár minut může vypadat trochu jinak, obsahovat odlišné informace. Tvorba www stránek ale kromě tohoto kódu vyžaduje také znalosti z grafiky a uživatelské přístupnosti. Tedy aby www stránka nejen fungovala, ale i dobře vypadala a snadno se ovládala. Jen si vzpomeňte, jak se na některých www stránkách snadno pohybujete a volíte si v menu další podstránky a na některých internetových stránkách se jen těžko orientujete.

http

A kromě těchto viditelných aspektů webových stránek je důležitá i ta neviditelná: bezpečnost. Nejen, aby stránka „nespadla“ pod náporem většího počtu uživatelů. Důležité je, aby nebylo možné stránky „shodit“ úmyslně, tedy aby nebylo možné přerušit poskytování informací návštěvníkům stránky a aby nebylo možné získat uložená data, například přihlašovací údaje uživatelů nebo jejich emaily. Proto každý živnostník nebo společnost, která potřebuje reklamu pro své služby nebo zboží na internetu a myslí to se svým podnikáním vážně, musí kromě líbivý barev a pěkných animací věnovat pozornost i vnitřní kvalitě www stránky. Abyste si vy, uživatelé, mohli bez problémů užívat nabízený obsah.