realitakTuto otázku si kladu docela často. V prodejních inzerátech je fotografie něco, co prodává. Tady nejde o žádné umění, v případě realit jde o zdokumentování stavu, ve kterém se nachází byt, dům nebo pozemek, který je nabízen. Textový popis parametrů je důležitý, ale často nedokáže plně vystihnout nejen atmosféru, ale ani okolí nemovitosti.


Občas si podívám inzeráty domů na prodej. A fotky v nich. Zkuste i vy. Někdy je to fakt zábava. Jako kdyby realiťák přepadl rodinu, jejíž byt je k prodeji, a fotografoval od boku. Hrnce na sporáku, talíře ve dřezu, postel neustlaná, suché květiny ve váze na stole. Fotografie předků na stěnách a o nepořádku ve sklepě ani nemluvím.

Věřím, že posekat a uklidit zahradu může být náročné před fotografováním. No nevěřím, že udělat alespoň trošku pořádek v bytě, který chci prodat, se nedá. Předpokládám tedy, že realitní agent dopředu se dohodne s prodávajícím, kdy přijde udělat obhlídku bytu a nafotografovat ho. A když přijde a v bytě je bordel, neměl by fotit. Protože mizerné fotky snižují hodnotu bytu a dělají ho těžko prodejným. Argument, že je to věc majitele a ne agenta, není argument, ale výmluva. Neboť ani agent neprodá a tedy nevydělá.

Ale problém fotografií nemovitostí není jen problémem nepořádku na snímcích. Často je největší problém na druhé straně objektivu, při hledáčku. Realitní makléř nafotí co vidí a vysype fotky objektu do inzerátu. Těžko mi je uvažovat o hypotéce a koupi domu, když vidím jeho fotky bez ladu a skladu. Kdyby si agent představil svého typického klienta, nebo sebe na jeho místě, co by asi na fotkách chtěl vidět? Nějaké záběry zvenčí, pak záběry zevnitř. Ne jako přišli, ale v nějakém „příběhu“. A jak víme, příběhy prodávají. Jen málo inzerátů mě fotografiemi skutečně zaujalo, prezentovali prodávanou nemovitost tak, že se mi zalíbila a byl bych o ní ochoten uvažovat.

Související:  Dlouhodobý kurz vás může posunout dál nebo vám pomoci s rozšířením obzorů

makler

Který realitní makléř pochopí, že nejen schopnost „ukecat“ prodávajícího na nižší cenu a kupujícímu „zatajit“ nepohodlné informace, mu přinese peníze, ale i schopnost dobře prezentovat prodávaný dům, ten získá výraznou konkurenční výhodu. A více vydělá prodejem nemovitostí. Fotoaparát je jen nástroj, ale každý nástroj je třeba umět dobře používat.