Otázku druhu pneumatik musí řešit každý řidič, který nechce na zimu nechat své auto v garáži. Ještě loni jsem si sám kladl otázku, zda nechat na svém autě univerzální pneumatiky nebo si koupit zimní. Ovšem dnes už mám ve všem jasno. Zjistil jsem rozdíly velmi snadno na vlastní kůži.

Pro pořádek uvedu, že jsem několik let pracoval ve společnosti, kde jsem najezdil tisíce kilometrů po Čechách a Slovensku za měsíc. Letní a zimní pneumatiky jsem pravidelné střídal a znal jsem chování svého služebního vozu na každém povrchu a za každého počasí. Nyní však mám doma o něco menší vůz, který jsem kupoval jako ojetinu s celoročními pneumatikami. A za první rok jsem nenajel ani deset tisíc kilometrů, protože jezdím občas do sousedního města, docela často po městě a pravidelně jezdím jen pár kilometrů do zahrady na vesnici, ovšem v zimě jen občas. Tak jsem si řekl, že celoroční pneumatiky mi úplně stačí, v nejhorším odložím svou cestu o den či dva, než silničáři sníh zvládnou.

zimní pneumatika

Vše šlo podle předpokladů i letošní zimu. Sice byla zima, ale silnice suché, i když zmrzlé. Když člověk jezdí pomalu a opatrně, nemá problém. Celosezónní pneumatiky mi šetří čas i peníze, když nemusím na jaře a na podzim přezouvat. Pak ovšem padl první sníh a já musel do zahrady. Na celoročních pneumatikách jsem poprvé v živote neubrzdil z kopce před křižovatkou, musel jsem nechat auto jet rovně, abych se v křižovatce nevyboural a zastavil až za ní. Po projetí ostatních vozů jsem couvnul a zabočil tam, kam jsem původně chtěl.

Po tomto zážitku jsem si koupil sadu zimních pneumatik a plechových disků. Teď už mi sníh na silnici nevadí, pohodlně vyjedu z neuklizeného parkoviště i projedu silnice udržované jen plužením až do cílové vesnice. Starší univerzální pneumatiky dojedu na jaře a pak i ty vyměním za letní. Potvrdilo se mi, že celoroční gumy jsou dobré, ale jen dobré. Na zimních gumách se se svým autem cítím bezpečně a nebojím se vyrazit do jakéhokoliv počasí.